close
تبلیغات در اینترنت
خوشنویسی ،نی ها نمی رقصد
بیرجند خبر

پشتیبانی آنلاین

تقویم شمسی

تبلیغات

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 486
  • بازديد ديروز : 589
  • آي پي امروز : 19
  • آي پي ديروز : 20
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • بازديد هفته : 1,122
  • بازدید ماه : 3,464
  • بازدید سال : 28,519
  • كل بازديدها : 94,961
  • ای پی شما : 54.163.20.57
  • مرورگر شما :
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 268
  • كل نظرات : 1
  • امروز : چهارشنبه 23 آبان 1397

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آخرین عناوین

 «جوانان امروز با ورود تلویزیون ودیگر سرگرمی های دنیای الکترونیکی دیگر حوصله خوشنویسی ندارند و با وجود دنیای پر مشغله امروزی کمتر به آن می رسند و بیشتر به دنبال کارهای راحت و آسان هستند. 
استفاده از فونت های جدید رایانه نه تمرین می خواهد ونه هزینه چندانی دارد .با این وجود بسیاری به جای نوشتن با قلم نی و مرکب از نرم افزارهای موجود استفاده می کنند هرچند آنچه به وجود می آید یک اثر ماشینی است که حسی پشت آن نیست.
بی شک روزگاری که «میر علی تبریزی» واضع خط نستعلیق قلم در دست، ذوق نشات گرفته از درونش را برای ترکیب دو خط نسخ و تعلیق به منظور ابداع خط نستعلیق روی کاغذ آورد یا «مرتضی قلی خان شاملو» با تغییر خط نستعلیق، خط شکسته را به وجود آورد، فکر نمی کرد زمانی هم خواهد رسید که پوست و کاغذ جای خود را به نمایشگر صفحه رایانه و خطوط رایج جای خود را به فونت های نازنین و... بدهد.
«هرچه می گذرد نسل جدید قهرشان با قلم نی وکاغذ برای نوشتن چند خط شعر بیشتر می شود و در عوض به نوشتن الکترونیکی وصفحه کیبورد رایانه راغب تر می شوند و اگر همین چند ساعت قلم دست گرفتن های سرکلاس نبود، دیگر حتی طرزقلم گرفتن از یادشان می رفت.» این جملات را رئیس انجمن خوشنویسان استان در حالی مطرح می کند که قدمت هنر اصیل ایرانی خوشنویسی در خراسان جنوبی به مرحوم استاد «شهرستانی» مربی مدرسه شوکتیه بیرجند می رسد.
پس از وی تعدادی از هنرجویان مانند «وجدان» و «افسر» و... که هنر خوشنویسی را از او فراگرفتند در پیشرفت خوشنویسی در این منطقه تاثیرگذار بوده اند. سال های بعد نیز با تلاش«صفوی» و «پرویز نیک بین» هنر خوشنویسی در بیرجند رونق گرفت.
به گفته استاد «مهدی اسماعیلی مود» با ایجاد انجمن خوشنویسی بیرجند در سال 1365 با همت «پرویز نیک بین» و با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی این شهر، تحول قابل توجهی در این عرصه به وجود آمد و اکنون یک استاد خوشنویسی، 12فوق ممتاز نویس و بیش از 30نفر دارای مدرک ممتاز خوشنویسی در بیرجند و 15ممتاز نویس نیز در شعبه های انجمن در فردوس و قاین حضور دارند.
وی با اشاره به این که در خراسان جنوبی استعدادهای بسیار خوبی در زمینه خوشنویسی وجود دارد، می افزاید: به دلیل دوری از مرکز و دسترسی نداشتن خوشنویسان به اساتید کشور رکودی در خوشنویسی این منطقه به وجود آمده هر چند از نظر امکانات انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی از معدود انجمن های خوشنویسی کشور است که ساختمان و امکانات آموزشی مستقلی دارد.
وی خاطرنشان می کند: در چند سال گذشته به دلیل کم شدن تعداد هنرجویان برای تامین هزینه های انجمن با مشکل مواجه شدیم اما با اجاره دادن طبقه دوم ساختمان انجمن به دفتر سینمای جوان بیرجند وپرداخت هزینه های مربوط به آب وبرق از سوی این دفتربخشی از هزینه ها تامین شد.
هنر رو به فراموشی
مدیر انجمن خوشنویسان استان با بیان این که هنر خوشنویسی روبه فراموشی است، می گوید: گسترش استفاده از رایانه و توجه نکردن به هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر اسلامی وملی موجب فراهم شدن فراموشی این هنر اصیل ایرانی به ویژه بین نسل جوان شده است.
روزگاری هنر خوشنویسی یکی از والاترین هنرهای بصری و از اصیل ترین هنرهای ایران زمین به شمار می رفت و ذوق نوشتن با قلم نی یکی ازدل مشغولی های اهل دل بود. 
آن روزها دیوان شاعران را با حس آمیخته و از سر صفای دل و به خط خوش و با قلم روی کاغذ می نوشتند وخبری از چاپ سنگی وتایپ نبود.
به گفته وی، وقتی از خیابان های شهرمان که به عنوان شهر فرهنگی و هنری مطرح است، می گذریم کمتر بر سردر آموزشکده های هنر عبارت (آموزشکده هنر خوشنویسی) را می بینیم. 
در عوض تا دلتان بخواهد آموزشکده های مدرن و رایانه و... را می بینیم.وقتی خط پدربزرگ ها و مادربزرگ های با ذوق یا حتی پدر ومادرها را با خط بچه های امروزی مقایسه می کنیم، متوجه تفاوت قابل توجهی می شویم.
وی در ادامه سخنانش با بیان این که در جشنواره ملی نقاشی خط و حروف نگاری رضوی که دهه کرامت هرسال در بیرجند برگزار می شود، هنرمندانی از سراسر کشور حضور دارند، می گوید: برپایی این جشنواره تاثیر بسیار زیادی بر ارتقای خوشنویسی استان داشته است و هنرمندان بیرجند، قاین، بشرویه و فردوس توانسته اند در کارگاه های آموزشی جشنواره حضور پیدا کنند البته با توجه به این که سطح هنرمندان استان در مقایسه با هنرمندان دیگر نقاط کشوردر این زمینه قابل مقایسه نیست، در صورت امکان برای شرکت هنرمندان خراسان جنوبی در این جشنواره باید سهمیه ای اختصاص یابد تا مانند گذشته کمتر شاهد حذف آن ها در مرحله کارگاهی جشنواره باشیم.
هزینه های انجمن
به گفته وی، هزینه های انجمن ازشهریه هنرجویان وکمک های فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی تامین می شود و از انجمن خوشنویسان کشور نه تنها کمکی دریافت نمی شود بلکه برای برگزاری امتحانات خوشنویسی و صدور گواهینامه های خوشنویسی مبالغی باید بپردازیم. 
سال مالی گذشته در مجموع 7میلیون تومان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجمن کمک شدکه برای برگزاری برنامه های هفته خوشنویسی با دعوت از استاد «محمد حیدری» دبیر و عضو شورای ارزشیابی مدارک خوشنویسی واستاد سیده «صغری حسینی» عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان کشور و برگزاری کارگاه های آموزشی در شهرستان ها و نمایشگاه آثار خوشنویسان استان با موضوع پیامبر اعظم(ص) و... هزینه شد.
مدیر انجمن خوشنویسان استان با اعلام این که 37 دانش آموخته انجمن در بیرجند و 15نفر در شهرستان های استان وجود دارد، خاطرنشان می کند: شعبه های انجمن در بیرجند، قاین و فردوس به شکل شورایی اداره می شود و در بشرویه و خوسف غیر شورایی است. انجمن خوسف به دلیل نبود هنرجو فعالیتی ندارد و در دیگر شهرستان ها چون ممتازنویس نیست، انجمن خوشنویسان تشکیل نشده است.
«مهدی اسماعیلی» می گوید: برای ایجاد انجمن های شورایی خوشنویسی باید حداقل 5ممتازنویس در هرشهرستان وجود داشته باشد که با تشکیل این انجمن ها تصمیم های مربوط در شهرستان ها گرفته می شود.
در شهرستان هایی هم که کمتر از 5ممتازنویس است انجمن های خوشنویسی غیر شورایی تشکیل و تصمیم مربوط در مرکز استان گرفته می شود.
به گفته وی، شعبه انجمن خوشنویسی بیرجند درجه(3) است و اگر چند ممتازنویس دیگر در بیرجند باشد به درجه (2) ارتقاء می یابدوبرای تشکیل شعبه درجه (یک) باید تعداد ممتازنویسان بیشتر از70نفر باشد.علاوه بروجود3آموزشگاه آزاد خوشنویسی در بیرجند یک آموزشگاه هم در قاین در این زمینه فعالیت می کند.
وی با اعلام این که کمتر خوشنویسی در استان داریم که به شکل تخصصی وبه عنوان شغل اصلی خوشنویسی  کند، تصریح می کند: برای برپایی نمایشگاه چند میلیون تومان باید هزینه شود وچون حمایتی در این مورد از هنرمندان نمی شود وآثار کمی نیز در نمایشگاه ها به فروش می رسد،کمتر شاهد برگزاری نمایشگاه خوشنویسی در بیرجند هستیم اما برای برپایی نمایشگاه خوشنویسی در شهرستان ها حدود 60 اثر در اختیار داریم.
فونت های رایانه ای
وی تصریح می کند: از آن جا که خوشنویسی هنر مشکلی است و نیاز به سال ها تمرین و ممارست دارد، نمی توان در مدت کوتاهی به اوج این هنر رسید، بزرگانی در این هنر داشته ایم که روزی 15تا 16ساعت تمرین می کرده اند اما جوانان امروز با ورود تلویزیون و دیگر سرگرمی های دنیای الکترونیکی فرصت چنین زمانی را کمتر پیدا می کنند. 
علاوه بر این پرداختن به هنر خوشنویسی آرامشی می خواهد که جوانان با وجود دنیای پر مشغله امروزی کمتر به آن می رسند و بیشتر به دنبال کارهای راحت وآسان هستند.
استفاده از فونت های جدید رایانه نه تمرین می خواهد ونه هزینه چندانی دارد .با این وجود بسیاری به جای نوشتن با قلم نی ومرکب از نرم افزارهای موجود استفاده می کنند اما آنچه به وجود می آید یک اثر ماشینی است که حسی پشت آن نیست و نمی تواند تاثیر اثر معنوی خط خوشنویسی با قلم نی را به انسان منتقل کند. 
این استاد هنر خوشنویسی می گوید: در مدارس ،خوشنویسی درس درجه2 و بدون ارزش تلقی شده و به هیچ عنوان جدی گرفته نمی شودوبسیاری از دبیران هنر مهارت لازم در خوشنویسی را ندارند و آموزش های خاصی ندیده اند. 
مسئولان آموزش کشور توسعه و آموزش این هنر اصیل ایرانی را باید در راس اهداف خود قرار دهند زیرا سرمایه گذاری در حوزه آموزش هنر، علاوه بر اجر معنوی،ضامن رقم خوردن آتیه درخشان تر برای هنر خراسان جنوبی است. 
به گزارش خبرنگار ما، از استاد «مهدی اسماعیلی مود» تاکنون کتاب هایی با عناوین «افسونگری قلم»، «آموزش خط تحریری»، «سماع سحرانگیز» و «آموزش خط تحریری نوین» به چاپ رسیده است و کتاب «نوازش قلم» در زمینه آموزش خط شکسته به چاپ می رسد.