close
تبلیغات در اینترنت
حجم زیاد نامزدها تنور انتخابات را گرم می کند
بیرجند خبر

پشتیبانی آنلاین

تقویم شمسی

تبلیغات

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 457
  • بازديد ديروز : 589
  • آي پي امروز : 19
  • آي پي ديروز : 20
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • بازديد هفته : 1,093
  • بازدید ماه : 3,435
  • بازدید سال : 28,490
  • كل بازديدها : 94,932
  • ای پی شما : 54.163.20.57
  • مرورگر شما :
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 268
  • كل نظرات : 1
  • امروز : چهارشنبه 23 آبان 1397

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آخرین عناوین

ممکن است به کسی هم بگوییم شما را نشناختیم که این عدم احراز صلاحیت گفته می شود در تحقیقات محلی نباید از افراد مغرض و دارای گرایش سیاسی تند سوال شود
 
محمد اکبری-  حدود 10 روز از پایان ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و حدود 2 هفته از پایان ثبت نام داوطلبان ورود به مجلس خبرگان رهبری می گذرد. در این مدت شورای نگهبان روند مربوط به بررسی صلاحیت ها را آغاز کرده است و امروز نیز قرار است آزمون اجتهاد برای مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شود. درباره این آزمون و نیز موضوع بررسی صلاحیت ها و سایر موارد مرتبط با شورای نگهبان با دکتر نجات ا... ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان گفت و گو کرده ایم. فردی که در مدت حضور در این سمت توانسته هم ارتباط خوبی با رسانه ها برقرار کند و هم در تبیین وظایف و عملکرد شورا و شفاف شدن قوانین تلاش های خوبی انجام داده است. ابراهیمیان درباره حجم ثبت نام ها در انتخابات می گوید: «اساسا نگران نیستم». او معتقد است این حجم 12 هزار داوطلب «تنور انتخابات را گرم می کنند.» با این حال می گوید که تعداد زیاد نامزدها کار شورای نگهبان را بسیار سخت می کند تا جایی که همکاران او برخی مجبورند 24 ساعته در شورا حضور داشته باشند تا روند کار به خوبی و قانونمند انجام شود.
 او معتقد است: «اگر تعداد نامزدها محدود باشد افرادی که سابقه فعالیت موثر سیاسی ندارند شانس این را دارند که با بررسی و تحقیقی که از هیئت های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان صورت می گیرد تا احراز صلاحیت بشوند.» ابراهیمیان این که فردی صلاحیتش احراز نشود را یک «تصمیم تلخ» می داند. او البته درباره مسائل و موضوعات دیگر نیز به سوالات صریح و جزئی خراسان پاسخ داده است. به عنوان  مثال وقتی از وی درباره هم نشینی برخی کاندیداها با کسانی  که به سران فتنه معروف هستند می پرسیم پاسخ می دهد: « بنده به عنوان سخنگوی شورا دوست ندارم هرکس از بغل هرکسی رد شد یک برچسبی به وی بزنم و شخصیت سیاسی وی را ساقط کنم... عناوین فتنه و انحراف نبایدبه عنوان واژه هایی برای راندن گروه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. باید واقع بینانه مستند و مستدل درمورد آنها براساس قانون انتخابات بحث کرد.با در نظر گرفتن واقعیات ملموس باید حق مردم رعایت شود.» مشروح گفت و گوی 100 دقیقه ای روزنامه خراسان با نجات ا... ابراهیمیان را می خوانید.
 
 801 یک نفر برای ورود به رقابت انتخاباتی پنجمین دوره خبرگان رهبری  ثبت نام کرده اند از این تعداد از چند نفر برای شرکت در آزمون انتخابات دعوت شده است. این موضوع دعوتنامه برای حضور در آزمون چیست و آیا مسبوق به سابقه بوده است؟
این موضوع  به خود شرکت کنندگان اعلام می شده تا  در آزمون شرکت کنند و در گذشته نیز چنین بوده است و از آنجایی که موضوع شخصی بوده است آن را رسانه ای نمی کنیم اما  اگر داوطلبی خواست خود به رسانه ها اعلام کند که آیا من دعوت شده ام یا خیر، اختیار با خودش است.
 ممکن است افرادی به نحوه امتحان و یا نتیجه آن اعتراضاتی داشته باشند و یا به زعم خود انتظار داشته باشند از آن ها امتحان گرفته نشود. آیا این اعتراض از سوی شورای نگهبان قابل رسیدگی است؟
به نظر می رسد در قالب خود اعتراضی که به عدم احراز صلاحیت وجود دارد جهات این اعتراض هم می تواند متفاوت باشد اینکه کسی بگوید شرط علمی بنده که احراز نشده است علتش این است که مثلا برگه من خوب تصحیح نشده است بنابراین مجال چنین اعتراضی در قالب اعتراض به عدم احراز شرایط وجود دارد چون قانون پیش بینی کرده که 6 فقیه شورای نگهبان بعد از اینکه در مورد احراز صلاحیت ها اظهار نظر کردند می توانند تقاضای مجدد رسیدگی به صلاحیت را به عمل آورند بنابراین  3 روز فرصت خواهند داشت ،از94.11.8 تا 94.11.11 اعلام کنند ما به این شیوه مربوط به احراز صلاحیت اعتراض داریم این اعتراض در یک مهلت ده روزه از 11.11/ 94 تا 94.11.20 مورد رسیدگی فقهای شورای نگهبان  قرار می گیرد طبق تبصره 3 ماده 16 آئین نامه.
 سوالات امتحانات کتبی را معمولا چه کسانی  طراحی می کنند آیا فقط 6 فقیه شورای نگهبان این کار را انجام می دهند؟
سوالات را برخی از این آقایان طراحی می کنند آقای مومن هدایت کار را برعهده دارند اما تمام کار را به تنهایی انجام نمی دهند فقهای دیگر نیز به ایشان کمک می کنند.
 آیا ممکن است شورای نگهبان از فقهای بیرون از شورا نیز برای این امور کمک بگیرد؟
بله ممکن است برای مواردی چون تصحیح برگه های امتحانی و برخی الزامات آقایانی که مورد اعتماد این شش فقیه هستند کمک کنند.
 بعضا تائید اجتهاد برخی نامزدها از ناحیه برخی مراجع  اعلام می شود و اسنادی از آن منتشر می شود. آیا این تائیدات تامین کننده نظر شورای نگهبان است؟
به موجب قانون آنهایی که رهبر معظم انقلاب صلاحیت شان را صراحتا یا تلویحا تائید کرده از این شرط مستثنی هستند چرا که این شرط برای آنها محرز است در مورد باقی تصدیقات و تائیدیه ها بستگی به نظر آن مرجع قانون یعنی 6 فقیه شورای نگهبان  دارد چرا که آنها باید قانع شوند و اطمینان حاصل کنند که شرط اجتهاد وجود دارد. بنابراین هم می توانند به شناخت شخصی خودشان اکتفا کنند  هم از سایر طرق متعارف دعلام کنند که یکی از نظر ما مجتهد است .
 این تائیداتی که از نظر شورای نگهبان  قابل قبول است را آیا شما در بررسی صلاحیت ها جستجو می کنید یا اینکه ارایه آن را برعهده داوطلبان می گذارید.
اگر کسی چنین تائیدی داشته باشد زمان ثبت نام به عنوان مستندات ارایه می کند، بعضی از این تائیدیه ها در قالب تصمیماتی است که مربوط به انتصاب افراد در سمت هایی است که اجتهاد شرط آن سمت می باشد؛ مثلا اگر کسی به عنوان رئیس قوه قضائیه انتخاب شده باشد شرط این انتخاب آن است که مجتهد باشد و یا اگر سابقه عضویت در شورای نگهبان به عنوان فقیه  را داشته باشد به طور ضمنی تائید اجتهاد او از سوی رهبر معظم انقلاب است و قس علی هذا.
 برخی می گویند یکی از علت های ثبت نام های زیاد در این دوره تصور برخی جریان های سیاسی خاص بوده که به گفته خود از عدم احراز صلاحیت نامزدهای خود واهمه دارند. شورای نگهبان در مواجهه با این افزایش داوطلب و چنین ادعایی چگونه رفتار خواهد کرد؟
من از هرگونه داوری پیش از موعد یا ابراز نگرانی در مورد حجم ثبت نام ها خودداری می کنم و اساسا نگران هم نیستم چرا که حجم 12 هزار داوطلب  یعنی12 هزار خانواده 12 هزار گروه و 12 هزار شهر که به نحوی درگیر انتخابات می شوند و تنور انتخابات را گرم می کنند.
از این حیث نگرانی ندارم چرا که  این باعث افزایش مشارکت خواهد شد.
 نگرانی که ممکن است ایجاد بشود به خاطر حجم زیاد نیست اما آئین رسیدگی به صلاحیت ها با زمانی محدود و کم طراحی شده است و شورای نگهبان مثلا 20 روز وقت دارد به صلاحیت آنها رسیدگی کند.
مسلما اگر هزار شرکت کننده وجود داشته باشد 20 روز ما تقسیم می شود به هزار پرونده اگر 10 هزار پرونده وجود داشته باشد چاره ای نیست که ما تمام وقتمان را می گذاریم منتها ما تکلیفی بیش از وسعمان نداریم وبراساس قانون انجام وظیفه می کنیم.
 در نتیجه اگر تعداد نامزدها محدود باشد افرادی که سابقه فعالیت موثر سیاسی ندارند شانس این را دارند که با بررسی و تحقیقی که از هیئت های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان صورت می گیرد تا احراز صلاحیت بشوند.
درغیر این صورت اگر در این فرصت ظهورو بروز خارجی سیاسی نداشته اند ممکن است ما با عدم احراز صلاحیت آنها مواجه باشیم این عدم احراز به منزله آن نیست که آنها صلاحیت ندارند بلکه صرفا اعلام این است که ما شناختی نسبت به این افراد پیدا نکردیم که با یک اطمینان عرفی بگوییم شما همان شرایط مقرر در قانون انتخابات را دارید. این یک نگرانی که ایجادمی کند آن است که با اتخاذ این استراتژی باعث شدید که تعداد زیادی از افراد بخواهند برای اولین بار وارد فعالیت سیاسی بشوند به این دلیل ممکن است به آنها گفته شود که شما را نمی شناسیم در نتیجه مشمول عدم احراز صلاحیت می شوید. 
در این افراد ممکن است افراد با استعداد نخبه و توانمند نیز باشند که این پاسخ ما ممکن است باعث سرخوردگی برای آنها بشود و درصحنه های موثر سیاسی آینده  از وجود آنها بی بهره شویم بنابراین این گروه های سیاسی حقشان است برای مبارزه سیاسی از تمام امکانات قانونی استفاده کنند به طوری که قانون به آنها اجازه می دهد حتی 100 هزار نفر معرفی کنند، عیبی ندارد منتها آیا این یک استراتژی خوب است یا نه؟ و ممکن است ما را از یک پتانسیلی که در افراد مستعد وجود دارد و در آینده می توان از آن استفاده کرد بی بهره کند  که جای بحث دارد. 
شاید انتخاب انتخاب خوبی نباشد چرا که در این وقت کم ما معجزه نمی توانیم بکنیم از این رو افرادی که توانسته اند اطمینان از التزام خود به نظام جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارند آنها را تائید می‌کنیم و افرادی که اطمینان در موردشان حاصل نشده باید احتمالا با عدم احراز موکول کنیم به فرصت های آینده که اینها فرصت داشته باشند خود را نشان بدهند و خود را در معرض ارزیابی مجدد قرار بدهند. تنها نگرانی بنده این است که نباید نیروهای خود را ارزان (از دست داد) چون این یک جور هدر رفت محسوب می شود. برای من به عنوان عضو شورای نگهبان ناراحیتی ام این است که بگویم فردی صلاحیتش اینگونه احراز نشده است. این برای من یک تصمیم تلخ است. منتها از یک طرف بخاطر ماموریتی که مردم به موجب قانون انتخابات به ما داده اند یک جور انجام وظیفه است.
 آیا این احتمال را نمی دادید که روزی باشد که میزان مشارکت به حدی برسد که نیازمند اصلاح رویه قانونی باشیم؟
 ما پیش از این هم به مناسبت های مختلف به ضرورت ایجاد قانون پیشرفته انتخابات اشاره داشته کرده بودیم آن اشاره ها ناظر بر پیدایش چنین موقعیت هایی بود از این روز کاملا قابل پیش بینی بود که یک روزی تصمیم بگیریم تعدادمان 5 هزار نفر باشد و روزی تصمیم بگیریم 50 هزار باشد. شما تصور کنید اگر همه جناح های سیاسی روزی این تصمیم را بگیرند که به تعبیر یاد شده سونامی انتخابات ایجاد کنند،آن زمان ما قطعا به تعدادی بیش از این خواهیم رسید. 
بنا براین ما باید فکری بکنیم چون ابتکار قانونی با شورای نگهبان نیست دولت ها از فرصت ها برای تقدیم لایحه جامع انتخابات استفاده نکرده اند و این انتقاد به همه دولت ها وارد است و حالا که مدل احراز صلاحیت ها به نحوی است که برمی آید ما باید صلاحیت ها را رسیدگی کنیم آئین رسیدگی به آن باید آئین ویژه ای باشد و در یک بستر  زمانی مناسب تر و ثبت نام از زمان قبل تر و وجود شرایط موثق تر  برای بررسی اعتراضات ما بتوانیم در مورد افراد اظهار نظر کنیم. در حال حاضر کاری که شورای نگهبان می تواند انجام دهد آن است که از شب و روز این فرصت ها برای این امر استفاده کند.
الان همکاران ما تا دیروقت حاضر هستند و بعضی ها 24 ساعته در مجموعه وقوف دارند برای اینکه از عهده کار بربیایند.
 نقش تحقیقات محلی در بررسی صلاحیت ها تا چه میزان است؟ این امر بر عهده هیئت اجرایی است یا هیئت نظارتی؟
هرچند شورای نگهبان بر اجرای تحقیقات محلی نظارت دارد اما این کار در ابتدا برعهده هیئت های اجرایی است. فردی می گوید در مورد بنده اظهارنظرهای "سوئی" مبنی براینکه من التزام به جمهوری اسلامی ندارم یا بی احتیاط در امر دین هستم وجود دارد و غرض ورزی کرده اند یا اطلاعاتشان متکی به داده های واقعی نیست. حال  سوال من این است که مرجع واقعی آن که هیئت های نظارت و شورای نگهبان است آیا برای رسیدگی به چنین ادعایی راهی جدای از شیوه هایی که از سوی هیئت اجرا اتخاذ شده است دارند؟  ماده 50 قانون انتخابات گفته با بررسی های محلی که انجام می شود به اضافه اطلاعات وزارت کشور که پاسخ استعلامات است  اظهارنظر کنند. بنابراین اگر آنها می توانند ، برای کنترل اینکه آنها درست انجام داده اند چاره ای نیست جز آنکه این ها هم بروند سراغ برخی معتمدین تا ببینند چنین ادعایی وجود دارد یا خیر، براین اساس اینکه بعضا  گفته می شود ابزار قانونی برای انجام تحقیقات محلی وجود ندارد استدلال غلطی است منتها برخی ممکن است به اجرای آن ایراد داشته باشند که ممکن است در امر تحقیقات محلی  ازافراد مغرض یا کسانی که گرایشات سیاسی تند دارند سوال شده باشد که از نظر ما این ایراد جای بررسی دارد.
 پیش از این از سوی شورای نگهبان اعلام شده بود قرار است در این دوره بحث اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت ها را داشته باشیم. این به چه صورت مطرح می شود؟
ما براساس نرم افزارهایی که در اختیار داریم این اطلاعات را دسته بندی می کنیم و اطلاعات آماری آن را در اختیار عموم قرار می دهیم و براساس آن می توانیم بگوییم علل رد صلاحیت ها به استناد کدام یک از بندهای قانونی بوده ممکن است فردی سابقه کیفری داشته باشد، فردی مدرک تحصیلی نداشته باشد و به فردی گفته باشیم شما قطعا صلاحیت ندارید چون علیه نظام جمهوری اسلامی محکومیت دارید وبه کسی هم بگوییم شما را نشناختیم که این عدم احراز صلاحیت گفته می شود.چرا در هیچ جا ردی نداشته، جایی سخنرانی نکرده، سابقه کاری ندارد و اثر روشنی از آن موجود نیست.نمی توانیم اینجا بگوییم اصل بر برائت است.
 در کشورهای دیگر نیز مکانیزمی براساس  فرهنگ حزبی قوی طراحی شده است اما ما چاره ای نداریم  که تا زمانی که آن فرهنگ جا نیفتاده از این شیوه بهره ببریم. حال ممکن است در این شیوه درصد عدم احرازها قابل توجه باشد چرا که این افراد مجال حضور در فعالیت حزبی جدی، انتخابات شهر و حضور درکنگره های حزبی بزرگتررا پیدا نکرده اند بنا براین در این زمینه عدم احراز صلاحیت یک جور سوپاپ اطمینان است.
 بنده نمی خواهم خدای ناکرده به کسانی که صلاحیت شان احراز نمی شود تعریضی داشته باشم اما ما در حال حاضر جز این چاره ای نداریم؛ کسانی که ما را دوست ندارند و نمی توانند پیشرفت ما را ببینند برایشان سخت نخواهد بود که 2 نفر آدم ناشناس را بیاورند و در این فرآیند وارد کنند ما اگر احتمال بدهیم یک یا دونفر ناشناس بخواهند با اغراضی بیایند و در صحنه حضور یابند بدون آنکه آنها را محکوم به رد صلاحیت بکنیم فقط به آنها می گوییم ما قادر نشدیم صلاحیت شما را از حیث وجوه شرایط بشناسیم و تائید کنیم . این امر را موکول می کنیم به مراحل بعدی که خود را در صحنه های سیاسی نشان بدهد.
 در موردموضوع  فتنه 88 به عنوان یکی از ملاک های ارزیابی، عنوان کرده اید اعلام نظر در مورد آن نیز جزو ملاک های ارزیابی شورای نگهبان خواهد بود.
دقیقا. واژه فتنه بار تاریخی ،کلامی و دینی دارد که وقتی رهبر معظم انقلاب این واژه را بکار بردند در جایگاهی بودند که بتوانند آن را بکار ببرند بنده از نظر حقوقی چاره ای ندارم به قانون انتخابات مراجعه کنم براین اساس به عنوان حقوقدان ملاک قانون است از این رو اتفاقاتی که در سال 88 افتاد از نظر قانون فعلی بسیاری از آن رفتارهایی است که نشانگر عدم التزام به جمهوری اسلامی است. کسی که امنیت مملکت را به خطر می اندازد، افرادی که شورش های خیابانی راه اندازی می کنند، به اموال عمومی و شخصی مردم خسارت وارد می کنند، شعارهای ساختار شکنانه مثل استقلال آزادی جمهوری ایرانی سر می دهند درصورتی که ما برای قید  اسلامیت  آن خون ها دادیم و ملت بیش از سه دهه است که برای حفظ این قید اسلامیت فشارهای زیادی را تحمل کرده اند این اشخاص به استناد قانون انتخابات با موانع جدی مواجه هستند. بنابراین به استناد این قانون اقدامات ساختار شکنانه مد نظر شورای نگهبان قرار خواهد گرفت . 
اگر کسی در راهپیمایی های فتنه شرکت نکرده باشد اما از شعار جمهوری ایرانی دفاع کرده است خب معلوم است که التزام به نظام جمهوری اسلامی ندارد . ما معیاری در این زمینه جز قانون نداریم و طبق آن مشخص شده افرادی که التزام به جمهوری اسلامی ندارندو با بی اعتنایی به جان و مال مردم التزام خود را نشان نداده اند اجازه ورود به انتخابات را به آنها ندهیم.
 اینکه بعضا عنوان می شود احراز صلاحیت افرادی که  در محافل و مجالس  اشخاصی که به عنوان رئوس فتنه از آنها یاد می شود حضور یافته اند در هاله ابهام است حرف صحیحی است؟
این باید به صورت مصداقی در یک پرونده مورد بررسی قرار بگیرد و با قانون انتخابات تطبیق داده بشود قاعده کلی در این زمینه نمی توان گفت. بنده به عنوان سخنگوی شورا دوست ندارم هرکس از بغل هرکسی رد شد یک برچسبی به وی بزنم و شخصیت سیاسی وی را ساقط کنم. عناوین فتنه و انحراف نباید به عنوان  واژه هایی برای راندن گروه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. باید واقع بینانه مستند و مستدل درمورد آنها براساس قانون انتخابات بحث کرد.با در نظر گرفتن واقعیات ملموس باید حق مردم رعایت شود.
 آیا شورای نگهبان موضوع جریان موسوم به  انحرافی را مورد توجه قرار می دهد وآن را در احراز صلاحیت افرادی که منتسب به آن خوانده می شوند مد نظر دارد؟
اینها برای ما مستقیما جزو مفاهیم حقوقی نمی باشند بنابراین چاره ای نداریم جز اینکه آن را برگردانیم به قانون انتخابات. در آنجا گفته شده است شما باید اعلام کنید التزام به ولایت فقیه دارید، به نظام جمهوری اسلامی ایران معتقد و ملتزم باشید و هرآنچه که نشان از عدم التزام به آن وجود دارد حال به هر عنوان شامل آن می شود موجب عدم احراز صلاحیت می شود.
 حال ممکن افراد عناوین خاصی به آن داده باشند و ممکن است برخی از این رفتارها هیچ اسمی نداشته باشد اما برای ما غیر قابل قبول است.
 بنا بر برخی ادعا ها افرادی سوابق کیفری دارند اما در انتخابات این دوره ثبت نام کرده اند، بعضا گفته شده افرادی نیز حکم کیفری تعلیقی دارند و قصد شرکت در انتخابات را دارند وضعیت این افراد در انتخابات چگونه است؟
ما سیستمی نداریم که از مرحله ثبت نام کسی را بازگردانیم در شرایط فعلی افراد ثبت نام می کنند و در صورت عدم احراز صلاحیت می گویند باید دلیل آن را نیز بیاورید گرچه بعضا مبرهن است که با شرایط عنوان شده شرایط احراز صلاحیت را ندارد اما سیستمی که جلوی آنها را بگیرند نداریم و متاسفانه اینها هم در قالب عدم احراز صلاحیت ها قرار می گیرد و در نهایت گفته می شود درصد عدم احراز صلاحیت ها بالا بوده است. اما واقع  این است که برخی از آن مربوط به امور پیش پا افتاده است. در مورد دیگر نیز باید گفت عناوین جزایی که گفته می شود در قانون انتخابات مشخص شده است  من اشاره به ماده 30 قانون انتخابات دارم که در آن آمده است محکومین در محاکم صالح قضایی و محکومین به حدود شرعی. 
بنابراین اصل محکومیت و میدان محکومیت ها مشخص شده است حالا ممکن است بحث آزادی مشروط تعلیق و موارد دیگر مطرح باشد به هر حال‌عنوان جزایی و محکومیت است که بازدارنده احراز صلاحیت است.
 در این دوره با توجه به کثرت داوطلبان و کمبود زمان  شورای نگهبان بحث اقناع افرادی که به عدم احراز صلاحیتشان اعتراض دارند و دلایل و مستندات خود را برای بررسی مجدد به این شورا ارایه می دهند را چگونه پی گیری می کند؟
ما چاره ای نداریم به گروه های کوچکتر تقسیم بشویم و اعتراضات و مستندات را در وقت مقتضی مورد بررسی قرار دهیم بنابراین سعی می کنیم تا آنجا که زمان به ما اجازه می دهد اشخاص را بپذیریم اگر هم این فرصت برای این کار کافی نبود با یک اولویت بندی قطعا مستندات و مدارک اعتراض را بررسی خواهیم کرد. هرکسی که اعتراض دارد با توجه به اینکه به وی اعلام می شود به چه دلیل صلاحیتش احراز نشده این مستندات را ضمیمه اعتراض خود کند و به شورا  برای رسیدگی ارایه دهد.
 در خصوص موضوع انتخابات الکترونیک با توجه به تاخیر و کوتاهی زمان برای آماده سازی، آموزش برای اجرا و راه اندازی سیستم رایانه ای آن آیا ممکن است اجرای این شیوه به  این دوره از انتخابات نرسد؟
شورای نگهبان هم در مورد نرم افزارهای این روش از حیث امنیت و حصول اطمینان از مسائلی که مربوط به صحت جریان انتخابات است و هم سخت افزار بررسی لازم را خواهد داشت با توجه به اینکه فرصت خیلی کم است بنابراین ما باید هرچه زودتر مراحلی که دوستان در وزارت کشور وعده داده اند عملی بشود تا شورای نگهبان بتواند نظر خودش را در مورد برگزاری در حوزه هایی که توجیه فنی وجود دارد و امکان اجرا هست ارایه کند. ما همچنان منتظریم اما وقت زیادی باقی نمانده  است. ما روی بحث مربوط به سلامت انتخابات ،حفظ حقوق مردم و جلوگیری از خدشه به سیستم انتخابات حساسیت داریم و در این زمینه از ظرفیت فنی بیرون از شورای نگهبان در حوزه دانشگاه ها نیز استفاده می کنیم.